Jak powinna odżywiać się przyszła mama?

Ciąża to czas, w którym organizm kobiety podejmuje wiele wyrzeczeń w celu stworzenia nienarodzonemu dziecku jak najlepszych warunków do rozwoju. Przyszła mama musi zadbać o sposób odżywiania, zarówno przed, jak też w trakcie ciąży. Pozwoli to uzupełnić niedobory wszelkich substancji odżywczych i ustabilizować wiele procesów metabolicznych, a kontynuacja sposobu żywienia w czasie ciąży zapewni odpowiednią ilość wapnia, kwasu foliowego i magnezu.

Dbaj o różnorodność diety

Zróżnicowana dieta pozwoli uniknąć wszelkich niedoborów składników mineralnych i witamin. Poza tym, dzięki wprowadzeniu do jadłospisu nowych produktów, liczba pozycji w ciążowym menu znacznie się zwiększy, co zapobiegnie monotonii i pozwoli czerpać radość z gotowania.

Ciężarna kobieta powinna spożywać od 4 do 6 posiłków dziennie w regularnych odstępach, ponieważ dzięki temu poziom cukru w jej organizmie się ustabilizuje, zmniejszając ryzyko wystąpienia wielu chorób, np. cukrzycy ciężarnych. Warto mieć świadomość, że nie wszystkie produkty są wskazane dla kobiet w ciąży. O ile można nadal spożywać jaja, nabiał i mięso to zdecydowanie powinno się unikać serów pleśniowych, wątróbki. Nie należy również przesadzać z jedzeniem ryb, ponieważ często zawierają one w sobie rtęć mogącą uszkodzić układ nerwowy dziecka.

Uzupełnij niedobór kwasu foliowego

Przyswajanie kwasu foliowego w postaci folianów zawartych w pożywieniu, u co drugiej kobiety jest zakłócone. U chorych pojawia się defekt enzymatyczny, który uniemożliwia wchłonięcie tych substancji z przewodu pokarmowego. Aby zapobiec powstawaniu groźnych dla życia płodu wad rozwojowych wynikających z niedoboru folianów we krwi matki, należy stosować odpowiedni suplement diety jeszcze przed zajściem w ciążę. Obecnie na rynku istnieje tylko jeden preparat witaminowy o nazwie Femibion, którego głównym składnikiem jest metafolina – aktywna biologicznie forma kwasu foliowego, niwelująca wszelkie problemy z przyswajaniem tego związku.

Unikaj pustych kalorii

Stale powtarzanym mitem staje się jedzenie za dwoje w czasie ciąży. Należy jednak pamiętać, że zbyt obfite porcje mogą skutkować przybraniem na wadze, a w dłuższej perspektywie – otyłością i problemami z układem krwionośnym. Odpowiednio zbilansowana  dieta pozwoli na szybszą utratę wagi bezpośrednio po ciąży, co dla wielu kobiet jest kwestią niezwykle istotną.

Głównym źródłem węglowodanów dla ciężarnej kobiety powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe, np. chleb lub makaron. Warto także zwiększyć spożycie kaszy jaglanej, gryczanej, a także brązowego ryżu. Nie należy zaspokajać głodu słodkimi lub tłustymi przekąskami, które prócz ogromnej porcji kalorii nie dostarczają do organizmu zbyt wielu składników odżywczych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *