Jak zachować prawidłowe ciśnienie krwi przez długie lata?

Prawidłowe ciśnienie krwi warunkuje zdrowie całego organizmu. Niestety istnieje duża część społeczeństwa, która odczuwa problemy z nim związane. Jak prawidłowo sprawdzać ciśnienie krwi i zapobiegać jego nadmiernemu wzrostowi ?

Osoby zdrowe powinny profilaktycznie ( kilka razy w roku) mierzyć swoje ciśnienie krwi. Czynność tą można wykonywać podczas kontrolnej wizyty u lekarza lub samodzielnie w domu. Warunki domowe sprzyjają wiarygodnym wynikom oraz są wygodniejsze, zwłaszcza dla osób prowadzących przyspieszony tryb życia.

W gabinecie lekarskim brak komfortu może wpłynąć na różnice w wynikach ciśnienia i wyraźnie zniekształcić pomiar.

Prawidłowe wartości

Prawidłowe ciśnienie u zdrowego i dorosłego człowieka wynosi odpowiednio :

  • górne (skurczowe) : 90-135 mmHg
  • dolne (rozkurczowe) : 60-90mmHg

Idealne ciśnienie, zwane książkowym wynosi 120/80 mmHg, aczkolwiek jest ono cechą osobniczą i nie należy przywiązywać do niego zbyt dużej wagi, dlatego że każdy organizm jest inny.

U osób cierpiących na cukrzycę prawidłowe ciśnienie powinno wynosić przeciętnie 130/80 mmHg. Przyjmuje się natomiast, że wartości powyżej 145/95 mmHg oznaczają już nadciśnienie tętnicze.

Zdrowe odżywianie

Aby utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi w organizmie należy zdrowo się odżywiać i jeść regularne, niezbyt obfite posiłki, które zawierają optymalną dawkę składników odżywczych.

Jak wiadomo śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Musi więc zawierać odpowiednią ilość białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin a także błonnika , które zaspokoją potrzeby organizmu po długiej, nocnej przerwie.

Prawidłowo zestawiony obiad powinien zawierać wszelkie niezbędne składniki odżywcze, lecz odpowiednio w mniejszych ilościach.

Kolacja jest posiłkiem najmniejszym, zarówno objętościowo jak i kalorycznie. Spożywać ją należy nie później, niż na dwie godziny przed spaniem.

Ruch i powietrze

Podczas siedzącego trybu życia istotne jest, aby zdrowy człowiek zażywał około 2 godzin ruchu na świeżym powietrzu. Niestety nie każdy jednak potrafi się zmobilizować do wyjścia z domu po pracy i obiedzie ze względu na zmęczenie oraz występującą w tym czasie pogodę. Dla takich osób najlepszym antidotum na lenistwo jest pies, który oprócz pierwiastka zdrowotnego wprowadzi w życie nie mniej ważny- emocjonalny oraz wiele radości.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *